Mitä mieltä olette Aspirin-mainoksesta?
Onko teidän mielestänne epäeettistä kertoa tv-mainoksessa ihmisille, että liikunnasta maitohapoille menneet jalat "paranevat" Aspirinilla? Mainos menee jotenkin näin:
(Naiset salin pukkarissa treenien jälkeen)
Nainen 1: "Ai, mun jalkoja särkee"
Nainen 2: "Ota Aspirin"
Nainen 1: "Mutta eihän mulla ole pää kipeä"
Lukija:
Aspirin - tehokas apu myös muuhun kipuun kuin vain päänsärkyyn.
Eikös toi mainos kannusta ihmisiä ihan turhaan lääkkeiden käyttöön? Kaikki tietävät, että liikunnasta tulee paikat kipeeksi, mikä on BTW sen tarkoituskin. "Lääke" tähän ei todellakaan ole pilleri vaan venyttely sekä tietenkin kunnon alku- ja loppuverryttely. Eikös toi mainos ole omalla tavallaan vähän hassu, koska se menee täysin lääketeollisuuden, eikä asiakkaan ehdoilla.
Minusta kyse on vähän vastaavasta, kuin että autoja markkinoitaisiin sillä, että "älä nyt suotta kävele, ei siitä mitään hyödy. Osta auto".
Onko jollekin muulle särähtänyt ton mainoksen sisältö korvaan tai oletteko ihmetelleet, mitä tolla haetaan?
4 kommenttia:
No mitähän sillä mainoksella haetaan takaa?? Oliskos nyt kuitenkin sen lääkkeen myynnin kasvua? Tätä taustaa vasten on kohtuullisen ymmärrettävää, että suuri paha lääketeollisuus yrittää saada kuluttajan koukutettua helpomman tien valitsemiseen, oli se kuinka tyhmää tahansa.
Toinen vaihtoehto tietysti on, joka ainakin mulla tosta tuli mieleen, että ei puhuttukaan maitohapoista vaan esim. oikeasta jalkasärystä, jota saattaa tulla kun treenataan huonoilla kengillä yms..
Myynti on jokaisen organisaation tavoite mutta mitä mieltä olet siitä, että myyntiä tehdään tuosta näkökulmasta? Hauskaa muuten huomata, että ihmiset tulkitsee mainoksen niin eri tavalla. Itse olen urheilija henkeen ja vereen ja näin mainoksessa ainoastaan kaksi naista salilla, jotka ovat jo treenanneet mutta sinä katsoit asiaa ihan toisella tavalla - jalkasäryn kautta. Ei sillä, ettäkö minä tai keskivertomuutkaan suomalaiset nappaisivat pilleria, jos jalat on kengistä vähän kipeet. ;)
Ylipäänsä mulle herää kysymys, mitä tolla teemalla haetaan? Jalkakivun voi symboloida mainoksissa tuhannella eri tavalla, joten miksi sotkea kuluttajaparkojen mielleyhtymiä liikuntaan, jos se ei ollut todellakaan tarkoitus? Nyt ensimmäisenä tulee mieleen, että "Voi voi 2000-luvun ihmisparkaa, kun se on niin raukka, että jalat tulee bodypumpissa kipeeksi ja joutuu ottamaan Aspirinin". Olisi kiva kuulla, mitä ajatuksia ton mainoksen taustalla on ollut.
Toisaalta, ehkä tossakin on kyse huonosta duppauksesta. Aika usein sanoman sisältö muuttuu täysin, kun pari sanaa käännetään suoraan suomeen "sinne päin". Tiedä sitten...
Lääkemarkkinoinnista tulikin mieleeni, että tsekatkaa mielenkiintoinen blogi. Kaveri on kuitenkin arvostettu kirurgi, traumatologi ja ortopedi, joka on lopettanut leikkaamisen ja lääkehoidon:
http://www.anttiheikkila.com/
Kyllä "urheilijan henkeen ja vereen" pitäisi tietää, että jalat voivat kipeytyä muutenkin kuin että "kenkä vähän puristaa". Penikat, rasitusmurtumat, yms. ovat jo vaivoja johon tekee mieli välillä nappia napata.
Huonoilla kengillä (lue: ei tarpeeksi hyvää vaimennusta joko halvan kengän valitsemisen tai kengän kuluman myötä, väärä pronaatiotuki tms. syy) urheilemisesta johtuvat vammat ovat tietääkseni yksi suurimmista nivel- ja polvivaivoja aiheuttavista syistä. On hienoa, että ihmiset saavat itsensä liikenteeseen, mutta äkkiä into saattaa lakata, jollei välineet ole kunnossa.
Btw - Olen myös "urheilija henkeen ja vereen" ja ajattelen tätäkin mainosta lähtökohtaisesti juuri omien kokemuksieni pohjalta. Sen verran on tuolla maita ja mantuja tullut kierrettyä ja välillä on ollut paikatkin kipeenä, että täytyy myöntää joskus buranan kipuihin treenin/pelin jälkeen ottaneeni.
On sitten eri asia mitä viestiä mainoksen tekijät ovat tuossa hakeneet, mutta yhtä kaikki en minäkään normaaliin lihaskipuun lähtisi mitään pillereitä ottamaan. Isompiin kiputiloihin kyllä.
Olin tänään fyssarilla suoristuttamassa vinoa lantiota ja koomista sinänsä, hän että yhtäakkiä ilman etukäteisvaroitusta tuon saman mainoksen arvosteltavakseen. Samoin eräs ystäväni oli mennyt niin pitkälle, että hän ilmoitti ko. yrityksen markkinointiin, että mainos on vääristä lähtökohdista tehty ja johtaa ihmisiä harhaan. 2000-luvun pullamössöillä kasvaneet nuoret sekä suuret ikäluokat, jotka eivät ole koskaan edes liikkuneet, eivät välttämättä tiedä, mitä liikunnassa tullut terve "puristus" on ja he erityisesti ovat herkkiä ko. tyyppisten mainosten vaikutukselle. Hyvä siis lääketeollisuudelle, huono pienelle ihmiselle.
Kiitos hyvästä keskustelusta ja tervetuloa kommentoimaan muitakin osa-alueita. :)
Lähetä kommentti