Tekstiä, tekstiä, tekstiä - vai sisältöä, sisältöä, sisältöä - Markkinointitoimistossa tapahtuu

4. lokakuuta 2008

Tekstiä, tekstiä, tekstiä - vai sisältöä, sisältöä, sisältöä

Siirryttyäni yhä enemmän tekemään sisällöntuotantoa (pääasiassa kirjoitushommia, joissa vaaditaan markkinoinnillista ja asiakkaan bisnestä ymmärtävää näkemystä) olen suuren haasteen edessä. Kuinka tuottaa tekstiä, joka innostaa lukemaan aina vähän enemmän, enemmän ja enemään askel kerrallaan, jonka sisältö on kuitenkin riittävän kevyttä mutta tarpeeksi tietoa antavaa ja joka ei kuulosta siltä, että se on copy-pastattu kilpailijoiden sivuilta suoraan yrityksen nimi muuttaen? Hmm... Etenkin, jos tilaa on vähän, haaste on todella suuri.

Matkan varrella kirjoittajaksi olen tehnyt muutaman havainnon. Suurin osa markkinointiteksteistä (etenkin web-sivuilla!) toistaa samaa loputonta litanjaa adjektiivejä ja sisältävät monta prosenttia sellaisia sanoja, joille ei löydy heti "suomenkielistä vastinetta" tai jotka sanotaan, koska ne "pitää sanoa" web-sivuilla. Monesti joukkoon mahtuu myös paljon sellaista tietoa, joka ei millään tavalla kiinnosta asiakasta. Eikö ole itsestään selvää, että alallaan menestynyt yritys on luotettava, vakavarainen, palvelualtis jne, eikä sitä tarvitse korostaa jokaisessa web-sivun kappaleessa.

Kun asioista halutaan kertoa asiakkaille laajasti ja monipuolisesti, sorrutaan ns. jaada-jaadaan eli tekstiin, jonka sisältö koostuu vain verbeistä ja adjektiiveistä sekä yrityksen nimestä. Tutuin lauserakenne on: "Yrityksemme on, yrityksemme tuottaa, yrityksemme tarjoaa, yrityksemme palvelut" - eli suora päälause, joka päättyy pisteeseen. Ei tässä rakenteessa vikaa ole mutta jos sisältökin on joko pässinlihaa tai puuduttavaa...

Otetaan esimerkiksi tekstejä Googlen löytämiltä siivousalan yritysten nettisivuilta, kohdasta yritysesittelyt. Hämmästyttävää, kuinka paljon tekstit muistuttavat toisiaan. Huomatkaan kolmen markkinaykkösen A-C toisiaan muistuttavat tekstit. Ja kas, mikä ero niillä on verrattuna neljänteen (D) hieman pienemmän firman teksteihin.

A) Kokonaispalvelua vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa

X on Suomen johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Toimitamme yksityiselle ja julkiselle sektorille palvelukokonaisuuksia, jotka mahdollistavat asiakkaiden keskittymisen omaan ydinliiketoimintaansa. Kehitämme toimintaamme yhteistyössä asiakkaittemme ja alan asiantuntijoiden kanssa.

X:n palvelut nivoutuvat osaksi asiakkaan toimintaympäristöä ja liiketoimintaa. Asiakassuhteissa korostuvat luottamuksellisuus ja vuorovaikutuksellinen kumppanuus, jossa kehitetään uusia toimintamalleja. Innovatiiviset ratkaisut tehostavat toimintaa, sujuvoittavat asiakkaan prosesseja ja säästävät heidän resurssejaan.

X:n liikevaihto vuonna 2006 oli xxx miljoonaa euroa ja henkilökuntaa oli yli xxxxx. Toimimme valtakunnallisesti ja paikallisesti. X on osa Y-konsernia, joka toimii kansainvälisesti xx maassa.

B) Aurinkoinen X palveluksessasi

X on suomalainen palvelukonserni, joka tuottaa siivous- ja kiinteistöpalveluita, monipuolisia toimitilapalveluita sekä pesulapalveluita. Asiakkaan tarpeen mukaisesti tarjoamme aina palvelukokonaisuuden, joko tuottamalla palvelun itse tai luotettavien verkostokumppaneidemme avulla.

X toimii Suomessa koko maan laajuisesti. Tytäryhtiömme toimivat Virossa, Venäjällä, Latviassa ja Puolassa. X:n menestystekijöitä ovat korkea laatu, korkea asiakastyytyväisyys, panostus henkilöstön koulutukseen ja tyytyväinen henkilöstö.
Palveluksessasi on xxxx iloista Xläistä.

C) Yritys X

X on yritysten globaali kumppani, joka vahvistaa asiakkaidensa yrityskuvaa tekstiilien ja puhtauden keinoin. Olemme Suomessa alan markkinajohtaja ja yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä. X toimii X maassa lähes xxxx hengen voimin ja sen vuoden 2008 liikevaihtotavoite on xxx miljoonaa euroa. X:n palveluita ovat työvaate-, matto-, henkilönsuojain-, hygienia-, ravintolatekstiili- ja teollisuuspyyhepalvelut.

X-konserniin kuuluvat emoyhtiö X Oy:n lisäksi Y Oy ja Z Oy sekä tytäryhtiöt Intiassa, Isossa-Britanniassa, Kiinassa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Romaniassa, Ruotsissa, Saksassa, Slovakiassa, Sloveniassa, Tšekissä, Turkissa, Ukrainassa, Unkarissa, Venäjällä ja Virossa.

Suomessa X tarjoaa työvaate-, henkilönsuojain-, matto-, hygienia-, ravintolatekstiili- ja teollisuuspyyhepalveluita. X:n ulkomaiset tytäryhtiöt tarjoavat matto- ja työvaatepalveluita. Y tarjoaa hotellien tekstiilipalveluita ja Z PR- ja yritystekstiilien sekä työvaatteiden suunnittelua ja valmistamista.

D) Siisteys viestii uskottavuutta

Aloita päiväsi tehokkaasti edustavissa ja siisteissä toimitiloissa. Asiakastapaamisia on miellyttävä järjestää ympäristössä, joka vahvistaa positiivista mielikuvaa yrityksestäsi. Kun paikat ovat järjestyksessä, myös työt on helpompi pitää hallinnassa. Aikataulutamme siivoukset työrytmiisi sopivaksi. Joskus siivouksen tarve voi yllättää. Tällöin reagoimme nopeasti ja tulemme paikalle lyhyelläkin varoitusajalla.

Uudessa valossa

Haluamme luoda kanssasi pitkäjänteisen ja molemminpuoliseen luottamukseen perustuvan asiakassuhteen. Ensisijaisena tavoitteenamme on, että sinä olet tyytyväinen työhömme ja tapaamme toimia.

Yrityksesi tilojen edustavuudesta huolehtiminen on meille tärkeintä. Mahdollisiin epäkohtiin reagoimme heti ja korjaustoimenpiteet teemme viipymättä.
Oma luottosiivooja tuntee talon tavat. Motivoituneesta ja huolellisesta henkilöstöstämme toimistosi saa oman siivoojan, joka pian oppii tuntemaan tilat ja talon tavat. Kokeneet ammattilaissiivoojamme saavat jatkuvasti positiivista palautetta iloisuudestaan ja kohteliaisuudestaan.

Mitä saisi olla?

Palveluvalikoimaamme kuuluvat jatkuvat sopimussiivoukset ja perussiivoukset kuten ikkunoiden pesut ja lattioiden vahaukset tarpeen mukaan. Teemme myös kertaluonteisia siivouksia.

------------------

Väitän, että viimeinen teksti on huomattavasti kohdennetumpaa, puhuttelevampaa ja kannustaa lukemaan tekstiä eteenpäin rohkeasti. Vaikka se ei sisällä yhtään yrityksestä kertovaa numerofaktaa, se on uskottava pätkä. Yrityksen erityislaatuisuus selviää tekstistä ja sitä korostetaan myös copyssä: "Uudessa valossa" --> totta! Teksti tekee selväksi yrityksen erityislaatuisuuden ja esittelee yrityksen perustiedot ihan toisesta näkökulmasta kuin kolme ensimmäistä: asiakkaan saamista hyödyistä käsin. Siistiä!

Eriäviä mielipiteitä varmasti löytyy... Joten antaa tulla kommentteja.

Ei kommentteja: