Myynninedistämistyön myytit murroksessa, osa III/III - joko nyt murtuu?
Myytti 6:
Promoottori = Esittelijä, hengailija, julkkis
Promoottori on synonyymi myynninedistäjälle. Sananmukaisesti hänen tehtävänsä on lisätä myyntiä. Joskus promoottorit tekevät sitä suoraan, esimerkiksi silloin, kun promootiopisteellä on kasa myytävää tavaraa, vaikkapa tarjoushintaisia Sloggi- tai Nivea -tuotteita Hulluilla Päivillä. Toisinaan myytävänä voi olla pelkkä ajatus esiteltävän tuotteen paremmuudesta suhteessa kilpailijaan. Etenkin pelkkien mielikuvien ja ajatusten myyminen on haasteellista.
Myös Expressionin asiakasyrityksissä määritellään hyvin tarkkaan, minkä verran kauppaa pitää promootiopäivänä saada aikaiseksi, jotta kampanja olisi kannattava. Tavoitteet voivat toki olla myös tavoitettuja asiakaskontakteja, näkyvyyttä medioissa tai mainintoja alan blogeissa.
Henkilöstöltä tämä vaatii entistä parempaa myyntiosaamista, mitä saa tietenkin koulutuksista. Harva syntyy ammattimyyjäksi ja luonnonlahjakkuudetkin tarvitsevat lisäoppia pysyäkseen ajan hengessä. Toisin sanoen vaikka sana ja hymy olisivatkin päällisin puolin hallussa, se yksin ei takaa onnistumista. Mm. tämän vuoksi asiakkaankin kannattaa paitsi vertailla paitsi toimistojen listahintoja, myös miettiä henkilökunnan todellista osaamistasoa/profiilia. Meillä ainakin panostetaan paljon ja organisoidusti työntekijäkunnan koulutukseen ja kehittymiseen verrattuna moniin muihin toimijoihin.
Koska ollaan myynnin maailmassa, myös pinttynyt julkisuuskuva on usein haitaksi. Promoottorin ensisijainen tehtävä on myydä asiakasyrityksen tuotetta, ei pönkittää omaa tunnettuuttaan. Toki joskus tunnettuudesta on hyötyäkin mutta sillä yksin on vaikea tehdä kauppaa.
Ja lopuksi muutama sananen alan toimijoista...
Myytti 7:
Promootioyritykset = Sählääviä harrastelijayrittäjiä
Expressionin promootiosuunnittelija saa asiakkaalta soiton: ”Tarvitaan promoottori ensi lauantaiksi klo 10-15 Iittalaan myyntiavuksi ja esittelemään keramiikkaa japanilaiselle turistiryhmälle”. Hän välittää sen tekstarilla promoottorille, vaikkapa jollekin kivalle kaverille, ja siinä kaikki. Frendi hoitaa homman ilman koulutusta, eikä tietenkään vaadi kulukorvauksia oman auton käytöstä. Lasku lähtee asiakkaalle perässä, jos joku sen muistaa laittaa.
EI.
Tyrmään moisen skenaarion välittömästi.
Ammattilaisilla on oltava selkeät prosessit, osaava ydintiimi ja työvälineet. Perusasiat, kuten kentän organisointi, promootiosuunnittelijoiden vastuut, raportointi sekä työntekijäviestintä, pitää olla loppuun asti hiottu. Juuri sähläys ja epämääräiset henkilöstö- ja hallinnolliset käytännöt ovat omiaan pilaamaan alan mainetta. Onneksi itseään kunnioittavat ja tuloshakuiset promootiopalveluiden ostajat tietävät, ettei myynninedistäjiä kannata ensisijaisesti kysellä puolitutuilta naapurin tytöiltä.
Myytti 8:
Myynninedistämiseen liittyviä myyttejä ei voi murtaa
Missioni on tehdä toimialaa tunnetuksi Suomessa sekä nostaa myynninedistäminen arvostetuksi markkinointityökaluksi perinteisempien keinojen rinnalle.
Myynninedistämisen ja myynnin ammattilaiset: marssikaamme eteenpäin pää pystyssä, sillä me tiedämme, miten vaativaa työtä tämä on. Myyntityön arvostus alkaa meistä itsestämme ja omista teoistamme ja sanavalinnoistamme!
3 kommenttia:
Mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää luettavaa. Hyvä kirjoitussarja Päivi, kiitokset siitä.
'Myytti 7: Promootioyritykset = Sählääviä harrastelijayrittäjiä' tuntuu uskomuksen sijan liiaksikin todelta. Promoottoreita tapaa milloin missäkin ja tietysti promoottorina joskus tulee kysyttyä heidän taustastaan; seuraavassa yksi tapaus.
Tampereen pääkadulla tyttökaksikko oli pakettiauton edessä promotoimassa erästä konserttia. Syystä että he eivät ottaneet ohikulkijoihin yhtään kontaktia, päätin itse mennä kysymään mikä heidän esittelemä asiansa oli. Ehkä ajattelin samalla että yritän piristää heitä, koska tiedän että promoottorin työ voi ajoittain olla rankkaa. Selvisi kuitenkin ettei heillä ollut hajuakaan tuotteesta (no ihmekös etteivät eivät puhuneet ohikulkijoille). Ja selvisi myös että heidät oli ajettu pakettiautolla paikalle ja käteen oli lyöty esitepino. Lisäohjeistusta ei ollut. Hieman huvittuneena kysyin, ”mikä firma näin toimii?”. Vastaus jatkoi samaa linjaa ”ei me muisteta firmaa, mut se on yksi frendi joka näitä juttuja tekee”.
Saattoi olla että tästä tilanteesta puuttui tyystin promootioyritys; tarkoittaen että järjestäjä oli lähettänyt tekstiviestin naapurin tutuille suoraa. Toisaalta saattoi kyseessä olla hyvinkin jokin alan yrityksistä, sitä en tiedä.
Jos kuitenkin takana oli promootiofirma, eräs mieleeni tuleva selitys, ja korjatkaa jos olen väärässä, on että kynnys aloittaa promootio yritys on jokseenkin matala. Siksi toimijoita on monenlaisia.
Voisiko olla niin, että mainitsemassani tapauksessa pahin vaje on se, ettei itse promootion tehokkuutta voida mitata, tai sen mittaamista ei edes osata ajatella. Promootio saattoi olla menestys tai sitten se oli täysin epäonnistunut. Ehkä promoottori kommentoi päivän jälkeen, ”hyvin meni, kaikki esitteet meni”, mikä ei kovinkaan paljon avarra. Olipa tulos kumpi tahansa, sitä on vaikea tietää. Ja jos ei tiedetä tätä hetkeä, mitään parannuksiakaan on vaikea ehdottaa.
En mennyt konserttiin, ensiksi siksi että en saanut siitä mitään tietoa ja toiseksi, koska esite oli niin sekava, ettei siitä saanut mitään selvää.
Olenko yksin kokemukseni kanssa, vai onko kenties muilla lukijoilla samanlaisia kokemuksia?
Nopsa kommentti, kynnys perustaa melkein mitä tahansa ns. osaamispääomavetoista firmaa on matala, totta. Suurempi kynnys onkin vakiinnuttaa toiminta ja tehdä ammattimaista bisnestä - pitkällä tähtäimellä, ja läpi kaikennäköisten taloudellisten urbulenssien.
Monet itse joitain kymmeniä promoja tehneet varmasti ajattelee, että "hitto, mulla on just niitä kivoja frendejä, kännykkä ja muutama kontakti, joten nyt lyönkin toiminimen pystyyn". Mutta kun homma vähänkin ottaa tuulta purjeisiin, niin sitten ollaan nopeasti tilanteessa, missä liiketoiminnan peruspalikat pitäisi olla isolla kädellä hallussa, jottei sähläykselle olisi sijaa. Siinä vaiheessa, kun tuli on irti, on tosi kurja etsiä vesipulloa Suomen kokoiselta alueelta. Eli kyllä, aoittaminen voi olla helppoa (tosin monelle esim. nimen, liiketoimintastrategian ja markkinointisuunnitelman tekeminen ovat jo ylitsepääsemätön haaste;), mutta kannattava, kasvava/vakiinnutettu ja ennen kaikkea markkinaan/asiakastarpeisiin mukautuva bisnes onkin vaativampi rakentaa.
Hei, tuo promootioiden tehokkuuden mittaamisen vaikeus onkin hyvä myytti! :) Otan käsittelyyn, kun olen kypsytellyt ajatuksia. Sehän on selvää, että promojen tehokkuutta (sekä esim. kontaktihintoja) voidaan kyllä mitata ja vertailla jossain määrin muihinkin medioihin. Kiitos Lauri hyvästä setistä!
Lähetä kommentti