Ja vielä siitä asiakaspalvelusta....
Vietin ihanan viikonlopun Helsingissä. Ohjelmaan kuului ravintolaillallinen, vanhojen ystävien ja uusien tuttavuuksien tapaamisia, teatterielämys konjamiinikahveineen ja laiska flaneerausretki silakkamarkkinoiden humussa. Kolmen päivän nautinto olisi ollut täydellinen ilman yhtä tapahtumaa. Tai oikeastaan yhtä lausetta.
Päätimme poiketa kotimatkalla Riihimäen sukulaisten luona. Halusimme viedä tuliaisia, joten poikkesimme Bulevardin kahvisalonkiin ostamaan kahvipullat mukaan.
Minä: Hei! Mä ottaisin viisi korvapuustia mukaan kiitos.
Myyjä: Jaa viis? No siinä meneekin sit kaikki meidän pullat.
Tämän jälkeen myyjä siirteli viinereitä otsa rypyssä tyhjään koloon, jonka röyhkeästi anastamani korvapuustit olivat jättäneet. Maksettuani ostokseni myyjä ei vaivautunut kiittämään tai hyvästelemään, vaan katosi möyhimään vitriiniä.
Siis haloo! Koristeiksiko te niitä puusteja leivotte? Vai tuotinko hirvittävät tappiot kahvilallenne, kun ostin kerralla viisi pullaa sen sijaan, että viisi asiakasta olisi ostanut pullan hintavan erikoiskahvinsa kylkeen. Vai tuottiko törkeä ostovimmani sinulle hirvittävästi lisätyötä, sillä olit kuvitellut puustien riittävän koko päiväksi. Ehkä olit suunnitellut syöväsi itse yli jääneet pullat työpäivän jälkeen ja sinua ketutti, kun pilasin suunnitelmasi.
Oli syy mikä hyvänsä, hämmästelen suuresti sitä, että ihmiset, joilla ei ole minkäänlaisia taipumuksia asiakaspalvelualalle, hakeutuvat kyseiseen duuniin. On tökeröä asiakkaiden aliarvioimista myydä hintavia tuotteita nyrpeällä naamalla. Voisinhan minä pyöräyttää yhden kahvikupillisen ja korvapuustin hinnalla kotona kaksi pellillistä pullia ja pannullisen sumppia. Tulen kahvilaan, koska haluan nauttia kauniista miljööstä, katsella ihmisiä ja kadun vilinää ja ennen kaikkea päästä vähemmällä vaivalla ja olla palveltavana. Palvelemisessa ei ole kyse orjamaisesta nöyristelystä, vaan toisen huomioimisesta, ystävällisyydesta ja positiivisuudesta.
Muistan Päivi Luomasen sanoneen promokoulutuksessa, että jos sinulla on huono päivä, säästä sekä itseäsi että kaikkia muita ja jää kotiin. Jos asiakaspalvelu tuntuu Bulevardin kahvilan tytöstä inhottavalta velvollisuudelta, hän itsekin olisi varmasti onnellisempi jossain toisessa työssä -meistä asiakkaista puhumattakaan.
Viisi pullaa, ei voi olla niin vaikeaa. Kai teillä käy lähifirmojen työntekijöitä ostamassa isompiakin satseja kahvitunnille ja palavereihin? Tai ehkä he ovatkin viisastuneet ja vaihtaneet kahvilaa.
7 kommenttia:
Hui kauhistus! :D Olipa kerta kaikkiaan ala-arvoista asiakaspalvelua! Nyt Janica editoit kahvilan nimen tuohon alkuperäiseen tekstiin. Voivat sitten edes omaa nimeään googlettamalla saada tietää tuosta mokasta. Annetaan heille tällä tavalla mahdollisuus parantaa toimintaa.. Plus että mä haluan tietää, mistä menen hakemaan seuraavat tuliaisleivonnaiset - oon nimittäin nyt varautunut esittämään heti kättelyssä kaikki nuo kommentit!
Mutta hei! Lisää positiivist aspan suunnalta, DNA on pistänyt pystyyn seniorilinja yli 65-vuotiaille maksuton aspa. Totta, he kokevat puhelimella lähestymisen kaikista tärkeimmäksi keinoksi saada yhteys asiakasneuvojaan. Hyvä, hyvä. Tietty kuluttajaviraston lausunnoilla toimitusehtojen sisällöistä ei ollut mitään vaikutusta tähän asiaan.
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article144980.ece
Ja mitä tohon palveluun tulee, niin ei sitä voi ees kutsua siksi... On kyllä maailma ihmeelliseksi mennyt. Oliko se Ekbergin talon pikkuleipomo?
Kyseessä oli Bulevardin kahvisalonki. Todella viehättävä paikka ja aivan jumalaisia ne pullat, mutta tuo letkaus on kaivanut mieltäni nyt melkein kaksi päivää. Ja firmallahan ei tietenkään ole mailiosoitetta, johon asiasta voisi laittaa palautetta. Tosin huomasin netistä parilta saitilta, että paikka ei ole saanut kovin kummoisia tähtiä juuri tämän todella töykeän "asiakaspalvelun" vuoksi.
Kyllä sitä aina miettii, että jos liike nyt sattuu sijaitsemaan Suomen kalleimmalla kadulla, niin tarkoittaako se automaattisesti sitä, että on VARAA olla helvetin töykeä? ;) Hah, alan boikotoimaan tota myöskin.
Nyt on muuten meikäläinenkin parantanut asiakaspalveluaan ja lisännyt ihan kuvan profiiliinsa! Vihdoin...
Olisi pitänyt arvata paikka! :D
Lähetä kommentti