Hyvä briiffi
Kun potilas menee lääkäriin, hän tuskin ilmoittaa, että sattuu vähän sormeen tai korvaan. Vai olikos se jalka. Kun kapteeni tekee lentosuunnitelmaa, hän ei arvo lähtökenttää, reittiä tai kerosiinin kulutusta. Mutta kun asiakas antaa markkinointitoimistolle tarkennetun briiffin, siinä voi olla mitä vaan. Mieleeni ovat jääneet itse tai muilta kuultuna mm. seuraavat lauseet:
1. Web-sivujen visuaalinen ilme ja rakenne voi osaksi mukailla vanhaa mutta myös jotain uutta sinne voi laittaa.
2. Kuvat voivat olla mustavalkoisia, tai sitten eivät.
3. Sivuille olisi hyvä saada paljon elementtejä, koska vaalimme minimalismia.
4. Tilaisimme promoja PALJON. Määrä varmistuu joskus.
5. Luotamme luovuuteenne ja toivomme sen näkyvän lopputuloksessa. Ohessa brand book, jota tulee kuitenkin noudattaa orjallisesti.
6. Toivomme teidän tekevän printtiesitteestä myös sähköisen version, mikäli saamme siihen rahaa jostain.
7. Projektin deadline meidän puolestamme on 21.1.09 tai sitten se venyy. Ilmoitamme.
8. Haluamme korostaa esitteessämme erityisesti sinisen värin lämpimiä sävyjä.
9. Markkinointisuunnittelu on tärkeä osa projektia, mutta budjetin ylittyessä suunnittelusta voitaneen tinkiä.
10. Kohderyhmä on päätetty, mutta emme vielä tiedä, kumpi se on.
KOROSTAN vielä, että briiffin epämääräisyys ei johdu asiakkaiden tyhmyydestä tai välinpitämättömyydestä, vaan siitä, että toimistot HARVOIN ovat ohjeistaneet asiakkaansa tekemään haluamansalaiset briiffit. Eli voimmekin katsoa peiliin, emmekä heristää sormea asiakkaan suuntaan. Toki välillä kyse on ihmillisistä ajatus- ja sanavirheistä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti