Käsitehelvetti - Markkinointitoimistossa tapahtuu

24. syyskuuta 2007

Käsitehelvetti

Kun rekrytoimme promoottoreita Expressionille, saamme ainakin viisi erityylistä puhelinsoittoa tai sähköpostikyselyä, joiden sisältö menee suurin piirtein näin.

1. "Niin, tehän etsitte juontajia, täällä olisi yksi reipas sellainen..."
2. "Olen toiminut viimeiset kaksi vuotta suomalaisen bändin promoottorina ja etsin nyt uutta duunia..."
3. "Terve, haluaisin sellaista simppeliä flyereiden jakohommaa tähän lukion ohelle..."
4. "En mää nyt oikein, tiedä mikä juttu tää on, joten voitko sä kertoa lisää teidän firmasta ja työstä siellä?"
5. "Minä oon ollut koko elämäni myyjä ja tiedän, että olisin ihan äärettömän loistava promoottori..."

Tällaisiin soittoihin on olemassa selkeä syy:
PROMOOTTORI-käsitteen raiskaus työpaikkailmoituksissa.

Paitsi, että tämä tekee työntekijöiden hakemisesta vaikeampaa, käsitteen käyttäminen väärin muokkaa myös meidän toimialaamme ja työtehtäviimme liittyviä mielikuvia ja asenteita. Hyvin usein työn sisältö ja muoto osoittautuvatkin sitten ihan joksikin muuksi, kuin mitä työnimike "promoottori" on ilmoituksessa tarkoittanut.

KAIKKI EIVÄT VOI OLLA PROMOOTTOREITA

Koska monen mielestä on coolia olla promoottori, käytetään tätä ammattinimekettä liian huolimattamasti. Kaiken maailman töistä (etenkin niistä, johon ei liity paljon arvostusta tai glooriaa) käytetään nimitystä "promoottori".

Todellisuudessa promoottori tekee todella haasteellista myynti- ja markkinointityötä, jossa pitää oikeasti osata hallita ihmisiä ja asioita sekä ymmärtää tuotetta, psykologiaa, kulutuskäyttäytymistä, etikettiä, raportointia, vuorovaikutusta, myyntiprosesseja ja alati muuttuvia tilanteita. Promoottorin työksi puolestaan ei voida kutsua niitä tehtäviä, joista nämä elementit puuttumalta.

MEIDÄN MIELESTÄMME...

Oikaisuna kaikkiin niihin työpaikkailmoituksiin, joita olen promoottorin nimellä nähnyt jossain. Promoottori ei ole:
- Juontaja, esiintyjä, koomikko tai näyttelijä
- Myyjä, myyntiedustaja, kenttäpäällikkö, asiakasvastaava, konsulentti
- Malli, kasvomalli tai PR-malli
- Flyereiden jakaja
- Bändin taustavoima, PR-moguli, henkilökohtainen buustaaja
- Kouluttaja, asiantuntija, tuotepäällikkö tai valmentaja

Promoottorit - minä haastan teidät henkilökohtaisesti muuttamaan omaa ammatti-identiteettiänne ja imagoanne vastaamaan totuutta. Jos teidän lähipiirissänne löytyy ihmisiä, jotka EIVÄT vielä tiedä, kuinka vastuullista, haastavaa ja monipuolista myynti- ja markkinointityötä te teette, niin ohjatkaa heidät promoottori.net- rekrytointisivustollemme.

Onko tämä sinun mielestäsi promoottorin työtä? Kommentteja kaivataan!
http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=6770769&index=0&anchor=6770769