Testaa mainososaamisesi ! - Markkinointitoimistossa tapahtuu

18. syyskuuta 2007

Testaa mainososaamisesi !

Yhdistä oikea teksti oikeaan kuvaan.
Kaikki kuvat on otettu käytännön arjessa eikä kuvia ole käsitelty tai manipuloitu.


1 Mainoksen sijoittaminen näkyvälle paikalle on tärkeää. Tässä tapauksessa mainoksen sijoittaminen jalkakäytävälle keskelle maata oli erittäin tehokasta, joskin tahatonta. Kun minä ja kollegani pysähdyimme nostamaan pudonnutta julistetta takaisin valotolpan raameihin, seurasi operaatiota innostuneena ainakin 6 ihmistä. Lisäpisteitä tässä tapauksessa luovasta mainonnan sijoittelusta ja negaa sille yhtiölle, joka kyseisen alueen mainostolppien kunnosta vastasi.

2 Hyvä mainos osuu silmään - Tässä tapauksessa mainos teki huomattavasti enemmän kuin vain "osui silmään". Se nimittäin osui päähän roikkuessaan vinksin vuoksin rakennustelineissä. Tästä luovasta ratkaisusta tulisi lisäpisteitä, mikäli se olisi tehty tarkoituksella. Negaa annoin siitä, ettei ulkomainosta ei pitäisi kohdella koskaan noin epäkunnioittavasti. Kankainen katubanneri on kuin Suomenlippu: se ei saa koskettaa maata, eikä sitä tule rypistää tai taitella väärille laskoksille.

3 Hyvässä mainoksessa ei ole liikaa tekstiä. Monesti mainonnan suunnittelussa pätee väärä ajatusmalli: "Jos kerta tästä tilasta maksetaan, niin sitten se myös kokonaan käytetään. Mitä-vähemmän-tyhjää-sen-parempi on usein huonompi ratkaisu kuin hillittyjen teksti- ja kuvamäärien käyttäminen. Vaikka tämän A-puhujan muovisuoja olikin ihan vettynyt ja mainos sisällä kupruilla, annoin muutaman pisteen mainoksen tekstimäärän vähyydestä. Mainos kertoi selkeästi, mistä palvelusta oli kyse: internet + kahvi. Voiko kenellekään jäädä epäselväksi, mistä on kyse...


4 Mainoksen tyyli viestittää yrityksen arvoista - Jos myy kerran kaupungin kaupungin halvimpia pitsoja ja kebabeja, on mainos myös tyyliltään ajatusta tukeva. Tälle mainokselle tuli annettua kredittiä rohkeista väreistä, sekä riittävän isosta kirjasintyypistä. Mainos myös välitti haluttua mielikuvaa: HALPA. Tietenkin herää kysymys, voiko halpa olla puhdasta, terveellistä ja laadukasta? Ehkä...


5 Yritys on riittävän tunnettu, kun ihminen tunnistaa sen pienten visuaalisten elementtien perusteella - Tässä tapauksessa veikkaan, ettei suuren pankkikonsernin tarkoitus ole kuitenkaan ollut kokeilla, kuinka moni asiakas tietää pankin nimen, vaikka valomainoksesta puuttuisi kaksi kirjainta. Ennemminkin kyseessä lienee perinteinen ilmiö: kukaan ei seuraa ulkomainosten toimivuutta ko. yhtiössä. Vai olisikohan sittenkin kyseessä joku hirsipuuleikki...

Ei kommentteja: