Uudenlaista musabisnestä a la Lines of Leaving
Soitin taannoin koskettimia bändissä nimeltä Lines of Leaving.
Valitsin kuitenkin aikoinaan markkinoinnin musiikin sijaan. Päivääkään en ole sitä katunut, vaan päin vastoin, katsonut ylpeänä, kuinka sinnikkäät kundit ovat jatkaneet soittamista ja keikkailua itse perustamansa levy-yhtiön Independent Sounds Oy:n kautta.
Tänään sain postia samaisen bändin postituslistalta ja ihailin, millaista kehitystä bändissä on tapahtunut. Musiikki on aina uponnut minuun mutta nyt suitsutan myös bändin sisukkuutta ja täysin omin voimin tehtyä markkinointiviestintää.
Lines of Leaving on malliesimerkki bändistä, joka kyllästyi taistelemaan tuulimyllyjä (suuria levy-yhtiöitä) vastaan ja perusti oman yrityksen tuottamaan ja markkinoimaan musiikkia, joka ei ole sitä ns. massatavaraa. Kankean alkun jälkeen näyttää siltä, että kundit ovat lyömässä OIKEASTI läpi myös suuren yleisön ja valtakunnan rajojen ulkopuolella.
Lainaus bändin tiedotteesta:
"Bändin Battle For Humanitylle rapsahti lähes täydet pisteet (SmackTheJack.net 4,5/5) ja sanallista kehua (Vanguard Online, UK) niin että nyt voidaankin jo olettaa levyn olleen todennäköisesti eniten kansainvälisissä arvosteluissa täysiä pisteitä (tai yhtä vaille) saanut kotimainen esikoisalbumi vuonna 2007. Jo 8 kriitikon 5 tai 4/5 tähden arvosteluiden nojalla voitaneen julistaa levy epävirallisesti viime vuoden kehutuimmaksi kotimaiseksi debyytiksi"!
Kuka voi vielä väittää, etteivät verkkoyhteisöt (omat www-sivut, myspace jne) , sosiaalinen markkinointi (kavereiden postituslistat, kilpailut, PR), kontaktimarkkinointi (maksulliset ja maksuttomat keikat) sekä yhteismarkkinointi (mm. Renoise-bändin kanssa) voisi tehdä tuotteesta tunnettua ja kasvattaa samalla merkittävästi myyntiä?
Haloo - vielä 3 vuotta sitten kukaan ei tiennyt, mikä on Lines of Leaving ja mitä se tekee mutta nyt sillä on tuhansia innokkaita faneja Australiasta Tammisaareen. Musiikkia ladataan webistä enemmän kuin monen levy-yhtiön tunnetuksi tekemien artistien kotisivuilta.
Ja mikä parasta, samalla kun LOL nostaa päätään ja menestyy myös Suomen ulkopuolella, se pääsee irvailemaan suurten levy-yhtiöiden kankeudelle ja uusille haasteille - aiheellisesti... Itsehän muistan bändin keulahahmon ja Independet Sounds Oy:n keulahahmo Timo Nyman nimenomaan kovan luokan provosoijana ja totuuden torvena, jolla on aina ollut paljon hyvin perusteltuja kehitysehdotuksia nykyiseen musiikin tuotantomalliin. Ehkä Timo vihdoin pääsee kertomaan niistä myös suurelle yleisölle ja saa ihmiset ymmärtämään, että musiikkibisnes muuttuu siinä, missä moni muukin.
Tsekatkaa bändin mielenkiintoinen lehdistötiedote ja käykää tutustumassa web-sivuihin www.linesofleaving.com -osoitteessa!
LOLlillalaisilla on edessään mielenkiintoiset ajat, jos provokatiivinen lehdistötiedote saa suomalaisen musamaailman väen innostumaan keskusteluun, jota olisi pitänyt käydä jo jonkin aikaa sitten - ainakin suurten levy-yhtiöiden neukkareissa...
5 kommenttia:
Kiitos Päivi asiantuntevasta kommentoinnista! Saas nähdä osaako kotimainen musiikkimedia olla yhtä ajan hermoilla kuin täällä markkinointitoimistossa ollaan...
;-)
- Reisperän Don Quijote
Mikähän tässä kuviossa on uudenlaista? Lines of Leaving lieneekin ihan ensimmäinen bändi maailmassa, joka on omatoimisesti lähtenyt markkinoimaan ja myymään levyjään. Ja he käyttävät vieläpä internettiä, ystäviä ja keikkoja musiikkinsa markkinointikanavina! Kuinka innovatiivista! Tällainen neronleimaus tuskin tulisi ison levy-yhtiön edustajan mieleen.
VOE PERKELE
KAUHEAA musaa, KAUHEA bändi josta KUKAAN ei tiedä mitään.
Widescreen Moden omahyväinen kampanjointi on jo karmeaa, mutta tämän bändin "tiedotteet" ovat POSKETTOMIA.
Tämä on EPÄTOIVOINEN yritys saada neverheard-bändi vaikuttamaan suositulta.
Tuhansia faneja Tammisaaresta Australiaan?! HUH HUH.
Onkox anonyymilla joku kettuilupakko? Olis joskus hubaa lukee jotain positiivista mutta ilmeisesti "hän" kuuluu siihen ryhmään ihmisiä, jotka vain arvostelevat tai haukkuvat, sillä perustellut, rakentavat kommentit eivät taida taipua. ;) Pääasia, että saadaan kommentteja. Paremman puutteessa noitakin lukee, vaikkei kovin monella niistä ole tosiaan sen suurempaa sisältöä.
Nim. Asioissa näkee just sitä ja ne näkee sil taval kun itte haluu. Jos on nega, niin o... No can dooooo.
No, no lapset.
Selvennyksenä vielä kirjoitukseeni: LOL on mielestäni esimerkillinen bändi markkinoinnissaan KOSKA:
Siitäkin huolimatta, että anonyymit ja tietenkin myös muut oikeasti tärkeät musiikkimedian ammattilaiset ovat tekevinään markkinointia/sitouttamista/myyntiä samalla tavalla kuin nämä ns. alt-markkinointibändit (mikä termi, vau!) mutta silti ns. valtavirran helmet jäävät monesti kakkosiksi lukuisien ns. nobady -bändien (jotka btw tekevät monesti ulkomaan markkinoilla hurjaa bisnestä, vaikka ovatkin ehkä Suomessa tuntemattomia) rinnalla.
Samaan aikaan ne ovat kasvattaneet itselleen sitoutuneen ja ennen kaikkea itsensä näköisen fanilauman/klubin kuin mihin monet suurten musiikkimyllyjen ja -myllytysten (esim. Tahdoksi siksi, täksi ja toksi) surkuhupaisat tähtöset ovat yrittäneet päästä kalliiden toimistojensa kanssa. Usein jopa surkuhupaisalla menestyksellä...
Eli pointtini vielä markkinoinnin näkökulmasta:
- kyky tehdä asiat juuri omalla tavalla
- omaleimaisuus
- tuoreus sisällössä (blogit, kommentit yms, tiedotteet)
- sanoman yhdenmukaisuus kaikkialla
- järkevät kanavavalinnat
- kustannustehokkuus
- aitous, rehellisyys siinä, mitä tehdään
- ammattilaisten apua käytetään, kun mahdollista muttei "tuhlata" rahoja mitättömään ja toimimattomaan paskaan, mitä myös monille bändeille yritetään nykyään myydä mainostoimistoista
- tehdään sitten kanssa, eikä vain olla tekevinään
- sitkeys tehdä asiat kuten sovittu eriävistä mielipiteistä huolimatta
Lähetä kommentti