Aa ei ole bee ja silleen - Markkinointitoimistossa tapahtuu

26. heinäkuuta 2008

Aa ei ole bee ja silleen

Yksinkertaisen, itsestäänselvyydeltä kuulostavan hokeman keksiminen on yllättävän vaikeaa, ainakin toimivan ja nokkelan sellaisen. Hyvä esimerkki tästä on esim.DNA:n "Elämä on".Valitettavasti monet samalla idealla ratsastavat sloganit ja iskulauseet kuulostavat lähinnä korneilta. Vai mitä sanotte Cheeriosin neljän viljan muroja mainostavasta pätkästä, jossa todetaan, että "Koska neljä viljaa on enemmän kuin yksi". Ihanks totta? Mä luulin että yks on kas tai jotain...

Kellog´sin täysjyvämuroja mainostetaan kertomalla, että tuote on "enemmän kuin pelkkää täysjyvää". Sana pelkkä saa täysjyvän kuulostamaan mitättömältä ja samantekevältä ominaisuudelta. Paljon paremmalta kuulostaisi lause, jossa kerrottaisiin, että Kellog´sin supermurot ovat täysjyvän LISÄKSI jotakin. Hei, saat maailman parhaan tuotteen ja vielä bonusta päälle!

Suurin myötähäpeän aiheuttaja on ehdottomasti todella halvalla budjetilla tehty Ekovillan mainossa, jonka dialogi menee jotakuinkin näin:

Muksu: Iskä mitä me voidaan tehä ilmastonmuutokselle?
Isä: Mehän tehdään jo kun meillä on käytössä tämä ekovilla.
Muksu: Ekovillaa! (Pilipalimusan soidessa taustalla)

No tuli ainakin selväksi mikä on tuotteen nimi, mutta tämämainos ei todellakaan innosta minua kiljumaan kaupungilla "ekovillaa!". Sen sijaan DNA:n innoittama "elämä on" on vakiintunut osaksi myös minun fraasivarastoani.

Kehittelin listan huonoista itsestäänselvyyksistä niille copyille ja marsuille, jotka menevät mieluiten yli aidan matalimmasta kohdasta ja muistavat aina joka välissä mainita työskentelevänsä merkittävässä asemassa mainos/markkinointi/media-alalla:

-Nainen ei ole mies
-Jos olet rannalla, et ole metsässä
-Älä nuku vaan herää
-Jos et säästä, olet persaukinen
-Alkon pulloja ei voi palauttaa markettiin
-Et ehdi jos hidastelet
-Koska kyllä on ei
-Koska ruisleipä on tummepaa kuin paahtoleipä
-Koska litra maitoa on enemmän kuin puoli litraa
-Ei pelkkää luxusmegaa vaan extramegaa

Muistakaa käyttää paljon huutomerkkejä ja kirjoittaa kaikki substantiivit Jenkkiläisittäin Isoilla Alkukirjaimilla. Jos teette tv-mainoksen tai radiopätkän, palkatkaa siihen huutamaan eniten sylkeä puhuessaan erittävä moottoriturpa.

Lupaan ihan varmasti ostaa. Tai sitten en.

17 kommenttia:

Päivi Luomanen kirjoitti...

Siis a olekaan b? Tai x sama kun y? Janica romutti just mun maailman. ;)

Muinoin kauppakorkean kulutuskäyttäytymisen kurssilla käytiin prof. Kuuselan kanssa läpi asiakaslupauksia, niiden merkitystä, sisältöä ja tarkoitusta ja jalostumista yrityksen sloganiksi.

Päädyttiin pitkän tuuskamisen jälkeen siihen, että yksinkertaisuus rulettaa, etenkin kun hokeman sisältö vielä todella määrittelee yrityksen toiminnan perusajatuksen ja kertoo lyhyesti, suoraan ja kursailematta siis firman visiosta tai kilpailuedusta. Mietin, kuinka moni hokema nämä vaatimukset uskottavasti täyttää?

Lidl on halpa. TOTTA.
Pääasiassa, vaikka on se inflaatio iskenyt myös saksalaiseen...

Illaksi kotiin. TARUA.
Viime kuukausien perusteella yhä harvemmin. Ehkä uusi muoto voisi olla: Illaksi kotiin. (Tai ainakin seuraavaksi aamuksi, jos meidät yllättää moottorivika). Tai: Illaksi kotiin. (Mutta miksi illaksi?)

Me teemme sen mahdolliseksi. TOTTA mutta...
Nordealle kysymys: Eivätkös kaikki pankit toteuta ihmisten unelmia lainoin ja luotoin yms.? Missä uniikkius?

Ainahan se on mielessä. TARUA.
Suurin osa suomalaisista naisista ei ajattele seksiä aina. Ups, kysehän olikin lomista.

Suomalainen voittaa aina. TARUA.
Olen kyllä kuullut, että potti on joskus mennyt myös ruotsalaiselle tai venäläiselle.

Connecting people. TOTTA.
Toisinaan. Mutta aika moni kännykkä menee myös takuuaikana vaihtoon tai ainakin tiksaa kerran.

Olisihan se pitänyt arvata. TOTTA.
Pierre Cavallon konkurssi? Jos kerta slogankin niin kuuluttaa.

The Kingdom of Shopping. TOTTA.
Onhan ne tavaratalot linnan kokoisia mutta on kyllä hintatasokin valtakunnan kuninkaallisille sopiva.

Lujaa Lada -laatua. TARUA.
Meidän porukoiden vanha Samara jätti äitin tien varteen kuudesti. Vuodessa. Ja sitä paitsi Laatu ja Lada eivät mahdu samaan lauseeseen.

Pitkää ikää. TARUA.
Mummoni on terävä 93-vuotias, eikä ikinä käy tä Valion tuotteita. Ja moni valiolainen on kuollut nuorena.

Vaasan & Vaasan leipoo suomalaisten suomalaisten suosikkileivät. TOTTA.
Mutta myös heti perään ilmestynyt Fazerin tv-mainos väittää ihan samaa. Kumpaa uskotaan.

Sairaan hyvä Koskiklinikka. TARUA/TOTTA.
Miksei se ole terveelle hyvä? Eikös ennalta ehkäisy ole halvempaa kuin sairauden hoitaminen?

Päivi Luomanen kirjoitti...

Tie sydämeen käy vatsan kautta. TOTTA.
HK ainakin sanoo suoraan, mikä kolestroli tekee ihmiselle. Reilua.

Ps. Janica: Otto on lonkero vai Otto on pojan/miehen nimi? Nyt tarvitaan eksistentiaalifilosofian taitoja. Ainakin Otto on hyvä nimi juomalle...

Mutta miksi Otto. (lue: Ottopiste) ei voisi olla lonkerobaari/lonkero-lounge?

Päivi Luomanen kirjoitti...

Tie sydämeen käy vatsan kautta. TOTTA.
HK ainakin sanoo suoraan, mikä kolestroli tekee ihmiselle. Reilua.

Ps. Janica: Otto on lonkero vai Otto on pojan/miehen nimi? Nyt tarvitaan eksistentiaalifilosofian taitoja. Ainakin Otto on hyvä nimi juomalle...

Mutta miksi Otto. (lue: Ottopiste) ei voisi olla lonkerobaari/lonkero-lounge?

Päivi Luomanen kirjoitti...

Ja yksi harvinaisen hyvä slogan on muuten Niken Just Do It. Sopii hyvin tukemaan mitä tahansa muita sloganeita.
Mietitäänpä vaikka seuraavia hyvin yksinkertaiselta kuulostavia kehoituksia:

Ainahan se on mielessä. Just do it.
Yllättävän lähellä. Just do it.
Lifting business. Just do it.
Jotain ihan muuta. Just do it.
Meillä tehdään uusia ihmisiä. Just do it.

Anonyymi kirjoitti...

Hiton hyvä blogi, vaikka välillä pistääkin miettimään, että eikö teillä siellä firman sisällä ole tämän tehokkaampia keskinäisiä kommunikaatiokanavia. Älkääkä nyt missään nimessä ottako tätä kehotuksena lopettaa kommentointiloota-jutustelu. Vuoropuhelunne on melkeinpä blogin parasta antia.

P.S. Kirjoittaja ei työskentele merkittävässä asemassa mainos/markkoinointi/media-alalla.

Päivi Luomanen kirjoitti...

Moi Meri!

Kiitos ja tervetuloa kommentoijaksi. Meille blogi on sama juttu, kun monille toimittajille heidän omat julkiset keskustelualustukset: herätetään vapaamuotoisemmin keskinäistä vuoropuhelua ja yritetään motivoida myös muita lukijoita siihen. Blogi ei edusta kaikessa komeudessaan yrityksemme virallista kantaa vaan on enemmänkin rohkeiden yksilöiden vapaamuotoisempi foorumi ajatusten vaihtoon.

Työssä keskitytään muihin kanaviin, vapaalla ja työn niin salliessa, voidaan sitten ilakoida täällä. Mutta huoli pois: emme aio lopettaa bloggailua. Päin vastoin. Pyrimme tekemään sitä jatkossa entistä säännöllisemmin ja laajemmalla porukalla. Ü

Janica Brander kirjoitti...

Kyllä mun mielestä Otto on Otto-piste. Aika mielenkiintoista, kun nyt tulevat uudet automaatit, joista yhden uuden tulokkaan (Rautakirjan muistaakseni) Otto-pisteen nimi on Anna. Tästään sikiää kaltaiseni pervo-Peran mieleen heti jos jonkinlaisia assosiaatioita. Tulisiko minun naisena suosia Otto-pisteitä Annojen sijaan tasa-arvon nimissä, koska en kannata ajatusta, jonka mukaan mies on aina se joka Ottaa ja nainen se, jolta vongataan että Anna ny....

Okei, taisin olla vähän liian kauan auringossa. Tai sitten Dingon näkeminen Tapsan tahdeissa sekoitti pollani:)

Anonyymi kirjoitti...

Annat ovat Suomen Käteisnoston vastineita Otoille. Itse taidan kiertää Hjalliksen bisnekset kaukaa ja jatkaa edelleen tuttua ja turvallista suhdettani Ottojen kanssa :-)

Päivi Luomanen kirjoitti...

Entä jos on niin frigidi, ettei Ota Minun kesäauringon korventama mieleni on täynnä epäsopivia ajatuksia Anna-kampanjointiin:

Älä suostu otettavaksi. Käytä Annaa

Otto tai Pano. Anna palvelee.

Suosi Annaa, se ei hannaa.

Älä ole nirso. Anna Annan Antaa.

Pisteellä tässä Ota tai Anna, vain pankissa voit panna.

Yksi Anna on parempi kuin tuhat Ottoa.

Tai jotain...ü

Päivi Luomanen kirjoitti...

Oih, jäi lause kesken... Niin! Että jos on niin frigidi, ettei suosia Ottoa eikä Annaa. Mutta höylääminen menee!

Päivi Luomanen kirjoitti...

Entä jos on niin frigidi, ettei Ota Minun kesäauringon korventama mieleni on täynnä epäsopivia ajatuksia Anna-kampanjointiin:

Älä suostu otettavaksi. Käytä Annaa

Otto tai Pano. Anna palvelee.

Suosi Annaa, se ei hannaa.

Älä ole nirso. Anna Annan Antaa.

Pisteellä tässä Ota tai Anna, vain pankissa voit panna.

Yksi Anna on parempi kuin tuhat Ottoa.

Tai jotain...ü

Päivi Luomanen kirjoitti...

Miksi, oi miksi??? Back-nappula puhelimesta painettuna lähettää 'kommenttilomakkeen' uudestaan. Sori tuplakommentit. Vanha SonyErkka oli niin simppeli mutta ei näistä Noksuista ole mihinkään. Piti opetella ihan uusi käyttis taas...

Päivi Luomanen kirjoitti...

Ja miettikääpä hei historiaa. Ei 80-luvun Suomessa Otto-piste olisi voinut noin vaan olla Anna. Mutta nyt vapaiden sukupuolten ja seksuaalisuuntausten markkinoilla kaikki on mahdollista ja sallittua. Ehkä ainesta graduksi: Vapaiden sukupuolten markkinat nyt ja 80-luvulla... ;)

Anonyymi kirjoitti...

Otto on lonkero. Kävin katsomassa tässä taannoin stand-uppia ja siellä koomikko sai suorastaan raivokohtauksen Otto on lonkero - mainoksesta.

Kaikki päivin manitsemat sloganit on loistavia, sillä ainakin joku ne näemmä muistaa. Onko sisältö tärkeää, silloin kuin slogan osataan yhdistää oikeaan tuotemerkkiin? Mainonan tärkein tehtävä on kuitenkin takoa asiakaalle päähän tuote, eikä olla markkinointifirman näppäryyden näyttämö.

Janica Brander kirjoitti...

Toki toki. Mutta väitän, että kuluttajat vaativat entistä oivaltavampaa markkinointia. Se, että kiljutaan vain kurkku suorana tuotteen nimeä kuluttajien korvaan, ei uppoa kaikille sen jälkeen, kun olet nähnyt mainoksia, jotka kertovat tarinoita ja ajatuksia, sisältävät sanaleikkejä ja ottavat kantaa. Tässä tosin on varmasti vielä sukupolvien välinen ero: nykyteinien mielestä Columbo on liian hidastempoinen ja tylsä, vanhemmat eivät pidä nopeatahtisesta CSI:stä, jossa rikokset ratkotaan labrassa.

Tahdonvoimaa kirjoitti...

Totta Janica ja mielestäni siinä saakin olla ero. CSI sopii nuorille ja Columbo vanhoille. Hyvä markkinointitoimisto ymmärtää juuri tuon perusasian. Ja toisaalta tajuaa myös, että on olemassa niitä vanhoja, jotka diggaa CSI:tä ja nuoria, jotka jumaloi Columboa. Eli asiat ei aina ole sitä, miltä ne vaikuttaa ulospäin yleistyksien tai stereotypioiden valossa!

Se onkin haaste: miten ja mistä löydetään ko. kohderyhmät ja miten ne tavoitetaan? Kun kohderyhmä on tuhansien sijaan muutamia kymmeniä tai jopa yksilöitä, niin perinteiset massamainonnan opit ja konseptit voi heittää romukoppaan.

Tulevaisuudentutkija Rolf Jensen, joka on tutkinut taruja ja kertomuksia mm., totesi, että ne jäävät parhaiten mieleen - myös mainonnarsa. Mitä henk.Koht. sisältö ja asiakkaan maailmasta puhutteleva, tai oikeastaan siellä elävä, sen parempi.

Hyvä tarinaperäinen mainos herättää tunteita, ajatuksia ja vastaväitteitä (esim. Sonera, VR) mutta kaikilla ei ole halua/varaa/tarvetta tehdä 30 sek. tv-spottia tarinoineen. Olennaista on synnyttää puhetta, keskustelua ja vuorovaikutusta. Ei ne Kivimiehet suoraan saa sua koneelle ryntään ja omaa autoa myymään, mutta josko niistä sitten muutaman sanan vaihtais siinä autossa aamulla kaverin kans töihin ajaessa, ja erehtyis vaikka pohtimaan, josko alkais kulkea junalla?

Ja välillä on järkevää huutaa vaan Otto on lonkero 5 sekunnissa! Suomessahan ei tuolloin ollut juurikaan vakiintuneita sidukkabrändejä ja sellainen haluttiin luoda.

Ja pitäähän asiaa muistaa katsoa laajemmin: mikä mainoksen suhde on konseptiin tai kokonaisviestintään. Jos ulkomainonnalla tai muulla nopeasti tulkittavalla kanavalla (bussinkylki jne) haluaa kertoa tarinan, on sen oltava helposti ymmärrettävä ja yksinkertainen. Mutta se 30sekkaa telkussa tai oma brändätty tapahtumakonsepti (esim. Red Pull Racing) on ihan eri juttu. Kuluttajilla on aikaa tajuta... Ja silti osa ei tajuu, tai ole edes kiinnostuneita.

Ei yksittäistä mainosta sais arvostella mutta niin on helppo tehdä -niin alalla olevien kuin tavan tallaajakuluttajienkin. Nykyään kuka tahansa voi olla asiantuntija ja jakaa mielipiteensä tuhansille muutamas hetkessä, jos paikka on oikea.

Ps. Ikäväksesi 'eih' googletin sloganeista 80 prossaa, kun en muistanut muuten! ;) Ja tais silti mennä väärin!

Janica Brander kirjoitti...

Mä olen samaa mieltä siitä, että aina ei tarvitse eikä pidäkään kertoa mainoksessa tarinaa tai herättää kuluttajassa ajatuksia tai ristiriitaisia tunteita, vaan ainoastaan iskostaa tuotteen nimi ja hyöty mieleen. Mutta tämänkin yksinkertaisen asian voi tehdä niin monella tavalla...