Mediaseksikkäällä toimialalla?
Puhuin tänään vanhan kaverin kanssa puhelimessa, joka btw opiskelee suomalais-ugrilaisia kieliä ja valmistuu tulkiksi jossain vaiheessa. Kun kerroin, millainen firma meillä on ja mitä tehdään työksemme (asiakaspalvelua ja markkinoinnin suunnittelua), hän syöksyi linjoja pitkin korvilleni: "WAU - noin mediaseksikäälle alalle sä olet päässyt, tosi hienoa. Mahtaa tulla jatkuvasti VIP-kutsuja joka paikkaan ja muutenkin olla palkat yli 5000 tonnia kuussa kaikilla?"
Hmm... Mun viimeisin VIP-kutsu taisi tulla muuten Stockmannin Exclusive-asiakkaiden johonkin kantisiltaan... En voi olla miettimättä, mikä markkinoinnista ja mainonnasta sitten tekee niin mediaseksikkään alan? Auttakaa vähän?
8 kommenttia:
Kieltämätä minäkin olen ajatellut miten hienoa olisi omistaa mainostoimisto, voisi tuoda julki persoonallisuuttaan erilaisilla tempauksilla ja huomiota herättävällä pukeutumisella,pyöriä trendikkäissä paikoissa,antaa lausuntoja uusista trendeistä jne..jne..
No tosiasiahan on tietysti että yrityksen tehtävänä on tehdä rahaa omistajilleen ja maksaa palkkaa työssä olevilleen myös uskoakseni mainostoimistossa joten kaippa siitäkin glamouri saattaa joskus kadota ja markkinatalouden kylmät tosiasiat laittaa vaan puurtamaan päivästä toiseen ja kaikki trendikäs "hienostelu" jää taka alalle, tai sitten ei,en tiedä kun ei ole mainostoimistoa ollu eikä työkokemusta ko.alalta..
Tällasen miehisen alan edustajana tia sanotaan: tällaiselle miehiselle alalle jämähtäneenä kyllä kadehdin niitä onnellisia miehiä jotka näiden innovatiivisten ja usein näyttävien mimmien kanssa pääsee päivittäin tekemisiin,luulis siinä hormoonien ainakin joskus hyrräävän ja kaippa siellä illanviettojakin on,minä ainakin tuntisin olevani lähes seitsemännessä taivaassa näiden daamien keskuudessa miesten kanssa turaamiseen kyllästyneenä,toisaalta mulla olis varmaan aivan liian hauskaa enkä osais ottaa vakavasti duunia,tai en teidä ehkä patoutunut inspiraation ja luomisen halu syöksyisi valloilleen ja alkaisin olla visioiden guru, hemmetti mistähän löytyis ostettava osakkuus mainostoimistossa ????!!!
ps: en oo jaksanu sitä omaa blogia täydentä,pitää yrittää joskus.
Hyviä poitteja anonyymi... Ja taitaa kans olla osittain kyse alan ikivanhasta imagosta, joka sille on tietoisesti luotu. Se on vielä suht helppoa, kun alalla osataan visualisoida ihan 'tavallisia' ilmiöitä ja asioita mahtipontisen ylvään erikoisiksi, ihan sama, mistä oli kyse.
Kai imagossa on kyse vähän samasta asiasta, kun oli 80-luvulla Finskin lentäjäistä. Herran jestas sentään. Muijat kuolas, lapset pokkas ku setä raidat hihassa ja lippa kenos käveli ohi, inssit oli kateellisia, kun ukko työskentelee liikkuvassa maisemalabrassa hirveellä palkalla. Vaimo kehuu kavereille loputtomia ilmaisia matkoja ja hetkiä ohjaamossa, ison valkoisen talon autotallis komeili A6, jonka firma oli ostanut viisi vuotta kestäneen palvelussuhteen kunniaks. Ja lopulta totta on vaan tarinan toinen puoli. Ilmaset matkat rajoitettu, autot liisattu, talo osittain velkaa ja verkkareissa kapu on ku kuka tahans Pertsa Perälä Tampereen Tesomalta. (Anteeksi Kotikaupunki, anteeksi Tesoma. Tuli vaan ekana mieleen)
Sama se on ollut mainosmiesten (ja nykyään myös naisten kanssa). Suurten asiakkaiden isot rahat käytössään, valtaisat mediabudjetit hallittavanaan tehtiin roppakaupalla vaurastuville ja yhä paremmin voiville suomalaisille jenkkiläistä kulutusta tutuksi ja rahaa meni ja tuli ikkunoista ja ovista. Käytännössähän isot asiakkaat ja niiden mainostoimistot ovat olleet luomassa suomalaisen kulutuksen mahtavimpia hetkiä ja takoneen sahaa taloihin niin perskeleesti. Kyllähän siinä saattoi pieni voittajafiilis tietty tulla, jos nyt satuit suunnittelemaan ekan kuluttajapuolen Nokian tv-mainoksen,jonka ansiosta kännykänkokoojat Aasiassa oli helisemässä näppärine sormineen. Vai tehtiinkö kokoonpanot viel Suomessa silloin, kait...
Ja laskukauden aikanakin huolehdittiin, että (velka)bemari tai audi on vahattu ja toimiston aidot seepramatot puhtaat. Tällä viittaan siihen, että moni alan yritys tuppaa usein ylläpitämään mahtipontista ja hieman todellista isokenkäisempää imagoa, vaikka sisällä jyllää perinteinen PK-koneisto asiaan sopivin kattein ja tuloksin. Alan toimijat voi kyllä katsoa peiliin ton mediaseksikkyyden synnyttämisen kanssa, itse luotu ja ylläpidetty, hyvin mielekäs stereotypia. Ü
Tuskin millään muulla toimialalla on yhtä paljon itse kehitettyjä taito-, kyky- yms. kisoja, kissanristiäisiä, kahta keskenään samoista ihmisistä taistelevaa liittoa,herrasseuroja yms. , jotka osais myös hankkia julkisuutta itselleen ainakaan niin paljon ja niin erikoisin tempuin kuin markkinointi/mainosihmiset.
Ja kun kaikissa firmoissa tarvitaan markkinointia, niin yksittäisten toimistojen on erotuttava omalla mahtipontisuudellaan, persoonillaan ja hulppeilla töillään kilpailijoista. Mutta sitten on myös se tarinan toinen puoli: arki...
ja jos osais suomea... 'takoneen sahaa taloihin' -> takoneen RAHAA taloihin... Ü
Ps. Liian monta liian hyvännäköstä naista (tai miksei miestäkin) voi muodostua myös imago-ongelmaksi. Arvaa kuinka monta kertaa olen vastannut miespuoleiselle henkilölle (enkä nyt puhu asiakkaista vaan ihan yleisesti kiinnostuneista ihmisistä) kysymykseen: 'Oottekste vaan hyvännäköisiä vai osaattekste jotain myös? Ja onks teil muka joku koulutus markkinointiin?' Ja vastaan aina samalla tavalla: Kaikki on vähintään kauppatieteen (tai muun tiedekunnan) kandeja, muutamat maistereita, lähes kaikilla myös toinen tutkinto ja täydentäviä opintoja sekä ikäisekseen pitkä ja monipuolinen työkokemus alalta niin ostajan kuin myyjän puolelta.. Ja usein vastaus tähän on: 'No, ei noilla niin ole väliksi, kunhan kysyin'. Ja sit asia on unohdettu... Että näin!.
Tietyt it-alat olivat yhtä mediaseksikkäitä vuosituhannen vaihteessa. Tsekatkaa joskus dokumentti "Riot on" joka kertoo mobiilipelejä suunnitelleen Riot Entertaiment-firman noususta ja nopeasta tuhosta. Se meininki oli niiiiiiin överiä, että aika moni mainostoimisto jäänee siitä kauas taakse -ainakin meidän pikku Expression jossa harmitellaan nyt sitä,että asiakkaalta saadut ilmaiset Domino-keksit ovat loppuneet vaikka kaikki ovat koko kesän hokeneet etteivät edes pahemmin tykkää Dominoista, MUTTA...
Huvittavinta on se, että Riot Entertaiment ei kehittänyt yhtään ainokaista käyttökelpoista mobiilipeliä, koska ideat olivat niin toisesta universumista, että niiden muokkaaminen kännykkäpeliksi ei vain toiminut. Yksi peli idea, joka kesti ehkä pari kuukautta, oli Seiskan kanssa yhteistyössä tehty "Poliitikko vastaa"-peli. Idea siis oli se, että pelaaja pystyi lähettämään minkä tahansa kysymyksen joukolle hommaan suostuneita julkkiksia ja poliitikkoja ja sai vastauksen tekstarina puhelimeensa. Arvatkaa vain kuinka paljon nämä julkkikset jaksoivat ja ehtivät vastailla viesteihin ja peli vedettiin pois markkinoilta vähin äänin. Vaikka toimiston pojat eivät siis tuoneet taloon rahaa sisälle, it-kuplasta innostuneet rahoittajat antoivat heidän vinguttaa firman Visaa mm. ilotaloissa, kalliissa vaatturinliikkeissä ja kultakaupoissa.
-Janica B.
Jeeeee! Domino-keksejä oli tullut tänään iso laatikollinen lisää. Siis mähän en niitä syö MUTTA....
-janica
Alalla on monenlaista yrittäjää, on niitä mediaseksikkäitä, jotka pönkittävät vain omaa firmaa ja on niitä jotka tekevät töitä.
Joo tunnareita kehiin!
-janica
Lähetä kommentti