Terveisiä Semboamasta - Markkinointitoimistossa tapahtuu

20. tammikuuta 2008

Terveisiä Semboamasta

Matkamessuilla piipahti myös allekirjoittanut. Nähtävää ja koettavaa oli paljon.
Selkeä suosikkikuvausmaisema ja ehdoton yleisön suosikki oli lopulta New York ja vespa, jotka keräsivät kaikista itsensä kuvauttaneista yli 90 %:a.

Seuraavaksi ylsi Hawaiji ja sitten Alpit. Meikäläinen päätti fiilistellä Hawaiji-tunnelmassa oikeiden palmujen keskellä. Täytyy treenata maaliskuista lomaa varten...

Ehdottomia suosikkeja Sembo-kuvauskonseptin lisäksi oli Air Finlandin lentokoneen mallinen messuosasto, jossa upeat lentoemännät hoitivat messukävijöiden sisäänheittämisen ja asiakaspalvelun. Tämän hyvän konseptin olisi kruunannun panostus myös ulospäin hienolta näyttävän lentokoneen sisäpuoleen: seinällä olevat AF-graafikat olisi kannattanut valaista jotenkin. Nyt sisusta jäi jotenkin pimeäksi, vaikka konsepti ulkoa näytti hienolta.

Kiersin messut parikin kertaa läpi ja totesin jälleen kerran, että Kotimaa-puolella olisi vielä paljon petrattavaa messumarkkinoinnissa. Toki kotimaa-osastolta löytyi myös todella mageita osastoja kuten esim. Lappi ja Omenahotelli.

Suurin osa etenkin pohjoisen matkailukohteista hämmästytti edelleen surkealaatuisilla, 10 vuotta vanhoilta näyttävillä printeillä ja vähäisellä osaston ohjelmalla. Kävin jututtamassa yli 10 osaston edustajaa ja kyselemässä heidän mielipiteitään messupromootioista ja myynninedistämisestä. Vastaukset olivat samansuuntaisia: Mitä ne on?

Promootioita ja myynninedistämistoimenpiteitä sai hakea kotimaan osastolta suurennuslasilla. Ulkomaat -puolella promoottoreita käytettiin useilla osastoilla. Selkeästi parhaiten mieleen jäivät ne osastot, joissa oli myös jotain toiminnallista oli se sitten Siljan tanssiryhmä tai Sembon kuvauskonsepti.

Positiivisina väripilkkuina ja erottuvina yksityiskohtina mieleeni jäi
Norjan matkailun (mikä lie virallinen nimi?) yhteen taustaseinäelementtiin ja upeaan limen vihreään väriin perustunut osasto.




Niinikään limen vihreällä yksinkertaisella osastolla oli liikkeellä myös Liettua. Avara, valoisa ja ilman turhia rakenteita olevat korkea osasto oli riittävän suljettu mutta kuitenkin sen verran avara, ettei se näyttänyt pieneltä tai ahdistavalta.

Myös Tallinna oli pistänyt rahaa haisemaan, sillä messuosasto oli rakennettu n. 10 * 4 metriä leveiden valokaappien ja upeiden printtien varaan! Osasto oli siis hyvin valaistu, selkeä ja herätti kyllä ohikulkijoiden huomion. Valitettavasti kamerasta loppui akku ennen kuin sain sen ikuistettua.

Messuilla näkyi yllättävän vähän yhteismarkkinointiosastoja. Mieleeni jäi Sembo-Sony -yhteistyön lisäksi ainoastaan TakeOff:in osasto, mihin oli kärrätty Särkänniemestä tuttu kuvakeseinä, jossa saattoi kuvauttaa itsensä Olympyksen kameralla. Kuvat tulostettiin seinälle ihmisten haettavaksi ja siinä niitä oli myös messujen loppuessa useita kymmeniä. Alkaakohan konsepti olla jo hieman kulahtanut? Ainakin HP on käyttänyt sitä jo useamman vuoden kamera- ja valokuvatulostinpromoissa, eikä siinä ollut enää mitään uutta ja omaperäistä TakeOffia ajatellen.

Kaiken kaikkiaan messut olivat värikkäät ja nähtävää ja koettavaa oli paljon! Ensi vuonna uudestaan



Cool!

Ei kommentteja: