Markkinointisuunnitelma - mikä se on? - Markkinointitoimistossa tapahtuu

3. tammikuuta 2008

Markkinointisuunnitelma - mikä se on?

Teinpä tässä taannoin pienen kyselyn. Soitin seitsemälle tutulle tai puolitutulle kaverille, joiden tiesin työskentelevän yrityksen markkinointi- ja viestintätehtävissä. Kysyin heiltä seuraavaa: "Millainen markkinointisuunnitelma yrityksellänne on käytössä?". Vastaukset olivat seuraavat:

1. Mikä on markkinointisuunnitelma?
2. No, lähinnä Alma-Median lehdissä mainostetaan.
3. Rahoittajia varten kyllä jotain kyhätään paperille, mutta yleensä se on kuin kiireisen opiskelijan lopputyö: osa kopiotu jostain vanhemmasta työstä ja loput netistä. Siihen sitten vähän omaa jaada-jaada väliin ja hyvä tulee.
4. Mihin me mitään markkinointisuunnitelmaa tarvitaan, kun meillä ei ole edes markkinointi-ihmisiä firmassa.
5. Hyvä jos tiedetään, mitä seuraavalla viikolla tapahtuu. Kuka sitä jotain vuotta sitten viittis suunnitella eteenpäin?
6. Ei ole kyl hajuu. Ehkä toimari tietää?
7. Meidän markkinointisuunnitelma löytyy täältä www.edu.fi/oppimateriaalit/markkinointisuunnitelma/

Niinpä niin! Markkinoinnin ammattilaisen ei liene järkevää kirjoitella tällaisia asioita ainakaan blogiinsa mutta oli pakko avautua. Yritys ilman jonkinnäköistä markkinointisuunnitelmaa on kuin yritys ilman rahoitussuunnitelmaa, henkilöstöpolitiikkaa ja visiota liiketoimintastrategiasta.

Mitä me olemme tehneet Suomessa niin väärin, ettei PK- ja pienyrityssektorilla olla kiinnostuneita markkinoinnista - siis riittävästi? Miksi markkinointi on aina se "musta aukko" tai "välttämätön paha", mitä kukaan ei oikein kunnolla hallitse? Tai sitten sanotaan, että ollaan markkinoinnin ammattilaisia, kun osataan vähän taittaa jollain Freehandillä tai on tehty pari kivennäisveden konsulenttikeikkaa Cittarissa. On se niin väärin... Toimiva markkinointi tukee myyntiä ja on erittäin käyttökelpoinen väline asiakassuhteiden luomisessa ja kehittämisessä.

Ps.

Vastaus 7 sai minut melkein itkemään. Jos yli 20 miljoonan liikevaihtoa pyörittävä firma tekee markkinointisuunnitelman ammattikoululaisten oppimateriaalipohjaan, niin mitä muuta joudun vielä kohtaamaan tässä maailmassa?

Apua!

10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voi kaima-parka! Kyllähän tuo lohduttomalta vaikuttaa, mutta onneksi olen nähnyt myös valoa tunnelin päässä (vai oliko se sittenkin juna?)
Olen nähnyt useita nuoria yrittäjiä, joilla on kiinnostusta yrityksensä markkinointiin ja markkinointisuunnitelma ainakin korvien välissä tai jopa paperilla... starttirahahakemusta varten. Ei kyllä se oli sittenkin se juna. A propos, liikeidea: starttirahapapereiden täyttö, mukaanlukien markkinointisuunnitelma - pienestä lisämaksusta oikeasti käyttökelpoinen, alennusta jos noudatat markkinointisuunnitelmaamme.

Päivi Luomanen kirjoitti...

Ehkä tosta voisi hei tuotteistaa ihan oikean palvelun Markkinointisuunnitelma Starttirahaa hakeville yrityksille. Ja riittää vallan mainiosti, kun on iän ikuiset, kivikaudella keksityt 4P:tä mukana. Miten sitä mallia muuten AINA kehdataan opettaa totuuteni markkinoinnin perusteissa? Itse kun opetin markkinoinnin peruskurssin, jätin 4P:tä pintapuolisen käsittelyn varaan. Mikä oli lopputulos --> Vakituinen maikka huomautti minulle, että 4P:tä on kirjattu kurssisisältöön ja että PITÄÄ OPETELLA. No, opetin sitten 32 P:tä ihan vain sarkasmin mielessä... Jeesus!

Mutta toisaalta, jossain on sanottu, että Kotlerin Principles of Marketing oli raamutun jälkeen ostetuin kirja muinoin kuin ilmestyi. Uskokoon ken tahtoo!

Ootko muuten koskaan aatellut, että tuollaisilla mallien luomisella, tuotteistamisella ja myynnillä ja löis ehkä leiville? ;) Ammatti: mallien keksijä --> Ylentynyt ammattimallista... ;)

Anonyymi kirjoitti...

oon kanssa ihan paskana tästä.

Anonyymi kirjoitti...

Tämä on kyllä niin totta ja niin surullista - ja tähän törmää lähes päivittäin.

Ja yritykset eivät ole pelkästään mikro- tai pienyrityksiä, vaan ylättävän monelta keskisuureltakin yritykseltä markkinoinnin (ja myynnin) suunnittelun kulttuuri puuttuu.

Tämä valitettavan usein tarkoittaa myös sitä, että myynti- ja markkinointitoiminnot eivät ole kovinkaan systemaattisia ja tehokkaita ja siitä syystä tulokset ihan mitä sattuu - eli parhaimmillaankin keskinkertaisia.

Erittäin turhauttavaa on myös kuulla kommentit - jotka kumpuavat tietämättömyydestä markkinoinnin roolia kohtaan yritystoiminnassa yleisemmin - kuten viittaukset mediavalintoihin tai markkinointi-ihmisiin.

Siis vielä on Suomalaisella yrityskulttuurilla pitkä matka maailmalle - tuotteissa ei ole vikaa vaan markkinointiajattelun suppeudessa.

Päivi Luomanen kirjoitti...

Terve Ari!

Komenttisi oli jotenkin piiloutunut, anteeksi. Kyllä se niin on, että niin kauan, kun markkinointi rinnastetaan mainontaan tai pelkkään käytännön nippeliasioden toteuttamiseen firmassa, liikutaan heikoilla jäillä. Miten se onkin vuosien saatossa kehkeytynyt tuohon suuntaan Suomessa? Mainonnan ymmärrän, mutta nippelinäkökulma en. Ehkä se johtuu siitä, että markkinointi on aina ollut väliinputoajatiede, eikä sillä ole vieläkään ns. omaa paikkaansa. Se asettuu ikävästi sinne myynnin, henkilöstöjohdon ja viestinnän välimaastoon, niin monen on varmasti vaikea saada siitä otetta.

Etenkin markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen ovat haaste monelle firmalle - strategisesta markkinoinnista puhumattakaan. Ja ihan kuten Ari kirjoitit, joukossa on myös ylättävän suuria firmoja. Mutta eipä se kokoa katsoa, vaan olennaista on yleinen ja johdon suhtautuminen markkinointiin sekä se, miten korkealle tasolle markkinointi määritellään yrityksessä. Jos se on pikkunäpäärää ilottelua, kuten pr-kynien painotusta ja muutaman lehti-ilmon mediavalintaa, niin eipä sitä paljon tarvitse suuunnitella. Siinä vaiheessa, kun mukaan astuu kuluttajien kokemusten johtaminen/palvelujohtaminen/asiakasstrategiat, brändijohtaminen, tuote/hinnoittelu yms.strategiat sekä mm. jakelu/saatavyysratkaisut, vaaditaankin jo hieman enemmän tietämystä. Ja vielä kun markkinointi-ihminen saadaan myös johtoryhmään ja tulosvastuuseen toiminnasta, liikutaan järkevällä tasolla. Mutta kylmä totuus on se, että monessa firmassa uskotaan siihen, että näin kärjistetysti ne pr-kynät tuovat autuuden.

Osittain markkinoinnin aliarvostus menee koulujen piikkiin. Itsekin olen opiskellut ihan korkeakoulussa asti ;), jossa olisi oletettu opetettavan edes yhden markkinointisuunnitelman tekemisen. Mutta ei. Ja toisaalta, ei strategista markkinointi oikein voi onnistuneesti tehdä, jollei tutkintoon tai työkokemukseen sisälly myös muita taloustieteiden osa-alueita.

Markkinointistrategian vääntäminen 5 vuodelle vaatii sitä numerotietämystä ja yleistä liiketoimintaosaamista, mutta monella markkinoinnista valmistuneella taloustieteilijällä sivuaineina on usein viestintä tai ihmistieteen. Itsellänikin.

Jotenkin kai koetaan että päätyvät valmistuttuaan markkinointiviestintäpuolelle. Toimialan kyseisessä haarassa on sitä jotain, joka vetää jengiä. Mutta kyllä sielläkin saralla tarvittaisiin numeropäätä yms.

Anonyymi kirjoitti...

Mitenkähän nämä organisaatiot saataisiin ymmärtämään, että markkinointia pitää tehdä suunnitelmallisesti ja laajasti, jotta siihen saataisiin tehoja eli AdWattia. Oikein tehty markkinointi on mitattavissa ja siten tulokset todennettavissa. Eli miten markkinointiin sijoitetut eurot ovat tuottaneet organisaatiolle lisää euroja. Kun näitä tuloksia pystyy numeroilla näyttämään, saattaisi tällaisissa organisaatioissa muuttua asenne myös markkinointisatsauksia kohtaan. Eli tarvitaan suunnitelmallisuutta, laaja-alaisuutta, mitattavuutta, tietysti motivaatiota menestyä ja uudenlaista näkemystä (esim. miksei hyödyntää perinteisten medioiden lisäksi sosiaalisia ja viihteellisiä medioita).

Päivi Luomanen kirjoitti...

Anonyymi:
Tuo on suuri ongelma, että yleisesti tunnutaan ajattelevan ettei markkinointia pystytä mitenkään mittaamaan. Ilmeisesti vanha lausahdus "Mainonnasta toinen puoli menee hukkaan muttei tiedetä kumpi" kummittelee myös monen markkinointipalveluita ostavan mielessä...

Ja asioista, joiden tehosta ei olla varmoja ja joiden konkreettisia hyötyjä yritykselle ei voida vaivattomasti ja yksinkertaisesti osoittaa, taidetaan luistaa usein ensimmäisenä...

Kun asetun asiakkaan asemaan, en todellakaan olisi valmis investoimaan sellaisen markkinointitoimistoon, joka ei pystyisi antamaan mitään tietoa siitä, mitä euroillani saatiin aikaan.

Vähän sama kuin palkkaisi henkilön, jonka osaamisesta ei olisi mitään hajua. Ei siis kovin järkevää. ;)

Vastaukseksi markkinoinnin tuloksellisuudelle ei riittäisi myöskään:
"No, tämä lisää teidän tunnettuutta" tai "Saatte brändimielikuvanne kiiltämään".

Kiitos, mutta ei kiitos...

Anonyymi kirjoitti...

Miksi teidän markkinointisuunnittelupalvelun nimi on marsu? Jyrsiikö se budjetista kaikki eurot? ;)

Päivi Luomanen kirjoitti...

Hyvä kysymys, miksi myymme marsuja, sillä olemmehan markkinointitoimisto, emme eläinkauppa. Marsu keksittiin alun perin niinkin yksinkertaisesta sanaleikistä kuin MARkkinointiSUunnitelma. Tosin siihen liittyy monta muutakin tarinaa.

Itse ajattelen, että eMarsu on valioyksikö, joka ei suostu polkemaan aina samaa "marsunpyörää", vaan tuo asiakkaan markkinointiin jotain erilaista, uutta ja räätälöityä. eMarsu on hyvässä kennelissä kasvatettu, osaavista vanhemmista jalostettu terhakka ja älykäs valioyksilö, eikä pelkää kasa karvaa. ;)

Katso vaikka täältä:
http://xpression.fi/palvelut_suunnittelu.html

Päivi Luomanen kirjoitti...

Ja ei, eMarsu ei vain jyrsi budjettia. Se on siinä mielessä erikoinen kaveri, että se on koulutettu myös kotiuttamaan euroja. ;)